През последните две-три години определено има интерес към лавандулата, тъй като цената на лавандуловото масло доста се покачи и това доведе до повишаване на цената на лавандуловия цвят. Насажденията на тази култура нарастват, като всяка година се садят нови площи.
Разбира се, че има местен пазар, но основните потребители, които са козметични компании, си имат и собствено производство на лавандулово масло. Другият тип потребление е във фармацевтичната промишленост. Основното количество от лавандула отива за износ, като в момента България е най-големият производител на лавандулово масло в света. През последните години успяхме да изпреварим дори лидера Франция, която имаше проблеми със заболявания по лавандуловите насаждения. Огромната част от продукцията отива за износ – около 80-85 %.
България вече изпреварва Франция като производител номер едно в света на етерично лавандулово масло. През 2013 г. най-бедната страна в Европейския съюз изнася между над 80 тона лавандулово масло, три пъти повече в сравнение с 2010 г., отбелязват големите български производители, които твърдят, че от две години изпреварват Франция. В доклада си за 2011 г. френската фирма производител на парфюми „Еликсанс“ (Elixens) потвърждава, че България е била на първо място в света с 45 тона лавандулово масло, докато Франция е произвела 25-30 тона. Двете страни осигуряват три четвърти от световното производство. Бактерията столбур опустоши лавандуловите полета в Южна Франция и се смята, че между 2005 г. и 2010 г. страната е загубила 50 процента от реколтата си заради тази бактерия.
Основни страни за които България изнася лавандула и лавандулово масло:
- Франция
- Германия
- Австрия
- Швейцария
- Италия
- САЩ
- Япония
- Дубай
- Кувейт
- Бахрейн
- Саудитска Aрабия
Козметичен пазар в България
Оптимизъм за по-малките и не толкова добра година за големите. Това показват отчетите на козметичните производители в България за миналата година и очакванията им за тази. За много от тях изминалата година е донесла ръст на продажбите, но други, включително най-големите „Рубелла бюти“ и „Арома“, имат спад или запазват същите нива като през 2012 г.
По-малките компании са тези, чиито приходи са имали по-голям ръст – „Лавена“, „Био фреш“, „Агива“, също така „Българска роза“ – Карлово, и „Талодерма“. Най-големият български производител на козметика – „Арома“, има лек ръст на приходите и увеличение на печалбата в пъти. Крайният финансов резултат обаче е сходен с този на компании с много по-малък оборот. Най-голям е спадът на продажбите при „Рубелла бюти“ и „Фреш ап козметикс“, с което „Рубелла“ отстъпи през 2012 г. първото си място по оборот на „Арома“.
„Българска роза“ – Карлово, е увеличила силно продажбите си на лавандулово масло за миналата година спрямо 2010 г. Разбира се, тези постъпления все още са много далеч от приходите, получавани от розово масло. Като цяло през миналата година повишените продажби на продукти на основата на рози като масло, абсолю и конкрет са помогнали на карловската компания да преизпълни плана си за продажби.
„Лавена“, в чиито активи влиза и „Лавена агро“, занимаваща се с отглеждане на лавандула, е увеличила продажбите на козметични продукти за миналата година. Според обясненията на ръководството това се дължи най-вече на „увеличено присъствие в търговската мрежа“ и повече разработки на бебешка и детска козметика. Продажбите на козметика вече заемат над 83% от общия оборот на компанията при 76% за 2010 г., а тези на етерични масла запазват стабилни нива.
Очакванията за поведението на потребителите е да търсят по-качествена, дори и по-скъпа козметика, показва запитване на „Капитал Daily“. В първоначалния период на криза продажбите на българска козметика растяха и това до известна степен беше обяснявано с по-ниската й цена в сравнение с вносната. При последната са калкулирани и доста разходи за дистрибуция и транспорт, което я прави като цяло по-скъпа, дори да е от сходен клас с българската. Местните производители обаче сега категорично не са съгласни, че ниска цена е причината за увеличените им приходи – според тях хората вече са започнали да се информират повече, научили са, че има качествена българска козметика, а същевременно компаниите все повече инвестират в нови продукти.
Източник: Собствено маркетингово проучване на Lavandula.bg